Xirivella amb X de xiquetes i xiquets

Les xiquetes i xiquets tenen dret a ser escoltats en relació amb tots els assumptes que els concerneixen, i al fet que la seua opinió siga tinguda en compte en funció de la seua edat i maduresa”. (Art. 12 Convenció sobre els Drets del xiquet i xiqueta)

Xirivella, amb X de xiquetes i xiquets” és el programa de participació infantil de l’Ajuntament de Xirivella.

El seu marc de referència és la Convenció sobre els Drets del Xiquet, que reconeix la participació infantil com el dret de xiquets i xiquetes a involucrar-se en els processos de presa de decisions, fent escoltar la seua opinió als qui tenen capacitat per a decidir.

L’objectiu del programa és que la població infantil de Xirivella conega els seus drets i les responsabilitats que comporta el seu exercici. A més, cerca promoure la seua participació a través d’experiències d’aprenentatge i mitjançant grups de participació i consulta, en els quals els xiquets i xiquetes aporten les seues opinions com a part activa de la població.

En esta primera fase del programa, subvencionat per la Diputació de València, es va realitzar una consulta amb les xiquetes i xiquets per a conéixer de primera mà quines són les seues principals inquietuds i necessitats i establir, des d’aquestes, les bases d’un futur model de participació infantil en el municipi. Un espai de trobada pròpia, on xiquetes i xiquets es puguen sentir representats i on anar aprenent, des de la pràctica, aquells valors, habilitats i responsabilitats que promoguen una vida comunitària activa i implicada amb la realitat pública de Xirivella.

Què fem?

Procés consultiu amb xiquetes i xiquets de Xirivella

Sessions participatives amb alumnat dels col·legis de Xirivella. Un recorregut pels drets fonamentals de la infància i els elements bàsics de la participació ciutadana per a descobrir, al costat de les xiquetes i xiquets, els temes prioritaris que més els preocupen i interessen, i identificar possibles propostes i iniciatives que es podrien posar en marxa a nivell municipal per a millorar el seu benestar en l’entorn més pròxim.

Alumnat de 5é i 6é de primària dels col·legis de Xirivella

_Sessions grupals: taller participatiu i grup de debat

_Enquesta

Dates de realització

Del 14 al 30 d’octubre de 2019

Jornada d’aprenentatge-debat sobre participació infantil: Treballem amb X de Xiquetes i xiquets

La jornada Treballem amb X de xiquetes i xiquets és un espai de trobada entre representants de l’equip tècnic municipal, comunitat educativa, i agents socials de Xirivella, per a presentar els resultats sorgits de la consulta infantil, aprendre sobre experiències desenvolupades en aquest àmbit a nivell local, i reflexionar conjuntament sobre el possible model de participació infantil a Xirivella per a donar resposta a les necessitats plantejades.

_Equip tècnic municipal, especialment representants de l’àrea Benestar Social.

_Representants de l’equip de govern

_Equip docent i directiu dels centres educatius de Xirivella.

_Moviment associatiu: AMPAs, associacions amb intervenció en l’àmbit de la infància i adolescència

_Ciutadania interessada en el desenvolupament de programes de participació infantil

Data de realització

7 de novembre de 2019

Audiència Pública Infantil

El 20 de novembre és el Dia Mundial de la Infància, que cada any recorda la signatura de la Convenció sobre els Drets del Xiquet (1989). Amb motiu d’aquesta celebració, que enguany commemora la seua 30 aniversari, s’ha convocat una Audiència Pública amb les xiquetes i xiquets de Xirivella.

A través d’este espai de participació la ciutadania infantil traslladarà a l’equip de govern del municipi, les seues propostes i idees, especialment l’agenda generada en el procés de consulta.

Alumnat de 5é i 6é de primària dels col·legis de Xirivella

Sessió plenària a l’Ajuntament de Xirivella.

Data de realització

20 de novembre de 2019

Agenda de diàleg

L’agenda de diàleg amb la infància de Xirivella és resultat del procés de consulta realitzat amb l’alumnat de 5é i 6é de primària de tots els col·legis del municipi, durant el mes d’octubre de 2019.

Les propostes recollides en aquesta agenda han sigut seleccionades per les i els representants en l’audiència pública celebrada el Dia Internacional de la Infància, d’entre les aportacions realitzades en les sessions deliberatives.

L’agenda és un punt de partida per a generar diàlegs entre la infància i les persones adultes de Xirivella (Ajuntament, escola, famílies, moviment associatiu….) que permeten trobar solucions conjuntes a les demandes de xiquetes i xiquets per a millorar el seu benestar.